Een Volvo met of zonder stekker

De voor- en nadelen van de aandrijflijnen op een rij

Elektrisch, mild hybrid of plug-in hybrid?

In het huidige aanbod van auto’s en aandrijflijnen is het lastig om overzicht te bewaren. De keuze is groot en daardoor is het lastig te bedenken welke vorm het beste aansluit. Naast een traditionele benzinemotor of dieselmotor zijn er talloze andere opties. Een volledig elektrische auto of een hybride met een combinatie van een brandstof met elektromotor. Bij deze laatste variant kan dan weer gekozen worden voor mild hybrid en plug-in hybrid. Volvo biedt met plug-in hybrides het grootste aanbod in de markt. In de showroom van Volvo Buitenweg wordt de keuze teruggebracht naar één essentiële vraag: Wilt u een Volvo mét of zonder stekker?

Zonder stekker

Mild-hybrid en benzinemotor

Alle nieuwe Volvo’s zijn nog steeds leverbaar zonder stekker, van de compacte XC40 tot het vlaggenschip, de XC90. Elke nieuwe Volvo zonder stekker is een mild hybrid (te herkennen aan een B). Alleen bij de Volvo XC40 zijn met de T2 en T3 nog twee reguliere benzinemotoren leverbaar.

De mild hybrid aandrijflijn is voorzien van 48V KERS-technologie, bekend uit de Formule 1, waarbij kinetische energie die vrijkomt bij afremmen en uitrollen wordt opgeslagen en omgezet in elektriciteit. Het systeem start de benzinemotor, voedt boordsystemen en springt bij op piekmomenten, zoals bij optrekken. Dit zorgt voor een uiterst soepele rijervaring.

Naar onze showroom

grote foto
Zonder stekker

Met stekker (1)

Plug-in hybrid

Bij de Recharge modellen van Volvo, het label waar alle auto’s met stekker onder vallen, zijn er twee smaken: plug-in hybride en volledig elektrisch. Bij een plug-in hybride werkt een elektromotor van 11,6 kWh in perfecte harmonie samen met een brandstofmotor. Dit betekent maximale performance en lage uitstoot en kosten per kilometer.

In Pure Mode is volledig elektrisch rijden mogelijk met een snelheid tot 125 km/u en voldoende actieradius zodat in alle rust en stilte het meeste woon-werkverkeer emissievrij kan worden afgelegd. Uit onderzoek onder Volvo-rijders blijkt dat maar liefst veertig procent van alle kilometers puur elektrisch worden verreden.

Naar onze showroom

Met stekker (1)

Met stekker (2)

Volledig elektrische auto

De eerste volledig elektrische Volvo’s rijden dit jaar de weg op. De Volvo XC40 Recharge P8 Pure electric heeft een 78 kWh lithium-ion accupakket met een actieradius van meer dan 400 km (WLTP). Het kost slechts 40 minuten om de elektrische XC40 van 10 naar 80 procent op te laden met een Fast Charger (DC, tot 150kW). Met een laadpaal thuis of op het werk (AC, 11kW) duurt dit acht uur.

De elektrische aandrijflijn met een vermogen van 408pk (300kW) is gekoppeld aan vierwielaandrijving. De elektrische XC40 heeft een trekgewicht van maar liefst 1.500 kilo.

Elektrische Volvo XC40

Met stekker (2)

Belangrijkste voor- en nadelen en kosten

Verschillende aandrijflijnen

Wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van mild-hybrid, plug-in hybrid en volledig elektrische auto's? We hebben de plussen en minnen onder elkaar gezet.

Mild-Hybrid
   
Plug-in Hybrid
   
Pure Electric
         
+ Geen stekker en laadpaal nodig
+ Tot 15% minder verbruik en uitstoot
+ Soepelere rijervaring t.o.v. benzinemotoren



 
+ Puur elektrisch rijden mogelijk
     (ca. 45 km en max. 125 km/u)
+ Lage energiekosten per kilometer
+ Halftarief MRB tot 2025
+ Zakelijk aantrekkelijk
     (lagere BPM en hogere BTW)
 
+ Fluisterstille rijervaring
+ Geen uitstoot
+ Fiscale voordelen en vrijgesteld van MRB
+ Lage energiekosten per km
+ Weinig onderhoud nodig

         
- Geen fiscaal voordeel
- Puur elektrisch rijden niet mogelijk


 
- Geen fiscaal voordeel
- Laadpaal wenselijk
     (of laden op openbare plekken)

 
- Laadpaal noodzakelijk
     (of laden op openbare plekken)
- Wennen aan nieuwe rijstijl en plannen van ritten
- Tussentijds laden bij langere ritten


Dan de kosten. Rekenen we de aandrijflijnen uit in euro per kilometer, komen de totale kosten (TCO) voor de volledig elektrische Volvo XC40 uit op 37,1 cent per km. De plug-in hybrid kost per kilometer 42,4 cent en de mild-hybrid 46,3 cent. Daarmee is onderaan de streep de volledig elektrische Volvo het voordeligst.

Kosten per kilometer

Belangrijkste voor- en nadelen en kosten
Vestigingen