elektrische xc40
elektrische xc40
elektrische xc40

Veel gestelde vragen

Over elektrisch rijden en opladen

Met de komst van elektrisch rijden is er een nieuwe informatievraag ontstaan. Onze klanten zijn benieuwd hoe elektrisch rijden precies werkt en welke mogelijkheden er zijn. Om deze vragen te beantwoorden hebben wij een gratis digitaal magazine samengesteld over elektrisch rijden. Ook verzamelden we de vragen die onze klanten het vaakst aan onze verkoopadviseurs stellen. Hieronder zijn de vragen te lezen. En natuurlijk geven wij ook de antwoorden. 

Veelgestelde vragen elektrisch rijden

Kan ik met een elektrische Volvo een fietsdrager achterop monteren of een caravan trekken?

Ja, dat is mogelijk als u de optie van een inklapbare trekhaak kiest. Een elektrische XC40 of C40 met Twin engine kan tot wel 1.500 kg trekken.

Heb ik meerdere laadkabels nodig?

Nee, een Volvo gebruikt de Mennekes type 2-stekker, die u bij aanschaf van een nieuwe Volvo krijgt. Alleen bij snelladen wordt een CCS Combo 2-stekker gebruikt. Deze stekker komt van het laadstation, hier hoeft u dus zelf niets voor mee te nemen.

Kan ik in het buitenland dezelfde laadkabel gebruiken?

Ja, in Europa hebben elektrische auto’s dezelfde stekker. Bijna overal wordt de Mennekes Type 2-stekker gebruikt. 

Hoe start je een elektrische auto

Een elektrische auto heeft geen contactslot of startknop. Zodra de sleutel in de auto aanwezig is en je gaat zitten, is de auto klaar om te rijden. Je hoeft de auto alleen maar in de D van Drive te zetten.

Krijg je garantie op de batterij?

Ja, er zit tot 160.000 km 8 jaar garantie op de batterij van een volledig elektrische Volvo.

Kun je de totale accucapaciteit gebruiken?

Dat is mogelijk, maar wordt dit vaak gedaan, dan gaat dit ten koste van de levensduur van de accu. Beter is om de accu tussen de 20% en 80% opgeladen te houden.

Hoe zit het met onderhoud bij elektrische auto’s?

Elektrische auto’s zijn een stuk goedkoper in onderhoud, omdat ze minder slijtagedelen bevatten. Zo is er geen koppeling, distributieriem of bougies. Ook zijn er minder vloeistoffen, waardoor er minder is te verversen. Ook door regeneratief remmen slijten de remschijven en blokken minder hard.

Is elektrisch rijden wel echt beter voor het milieu?

Of elektrisch rijden écht beter is voor het milieu, hangt af waar de stroom vandaan komt waar de auto mee is opgeladen. Als dit bijvoorbeeld van uw zonnepanelen komt, dan is dit zeker het geval. De productie van hernieuwbare, groene energie stijgt fors. Het aandeel van zonne-energie, wind op land en op zee en biomassa was in de zomer van 2021 opgelopen tot 37%, volgens klimaatakkoord.nl. Wilt u met groene stroom rijden, zorg dan dat u weet waar de stroom vandaan komt.

elektrische xc40 naast weiland en windmolens

In de praktijk

Interview met Rogier Simons

Verkoopadviseur Rogier Simons is één van onze eerste collega’s die dagelijks volledig elektrisch rijdt. En om eerlijk te zijn: hij was in het begin nogal sceptisch. Vooral de actieradius vond Rogier bedenkelijk. Want hoeveel kilometer rijdt een elektrische auto nu écht?

Over de 418 kilometer die de XC40 Recharge Pure electric kan halen, zegt Rogier het volgende: “het is echt afhankelijk van de temperatuur, het weer en je rijstijl. Maar gemiddeld denk ik 350 kilometer echt wel te halen. Ik heb meegemaakt dat ‘ie bij 18 graden op 400km stond. Als je de motor start dan zie je dat het zakt richting 370 km vanwege het opstarten van alle systemen en de airco, maar dat valt mij niet tegen.” Bovendien is een auto met warmtepomp een goed idee: de warmtepomp zorgt ervoor dat de batterijen sneller op temperatuur zijn. Rogier hoort van zijn klanten dat dit positief effect heeft op de actieradius. 

Het hele interview leest u gratis in het digitale magazine Pure. 

magazine volvo buitenweg tips dagelijks gebruik

Lees alles over opladen, veelgestelde vragen en hybride als middenweg in het GRATIS, eerste nummer van Pure.