Elektrisch, mild hybrid of plug-in hybrid?
De voor- en nadelen van de aandrijflijnen op een rij
In het huidige aanbod van auto’s en aandrijflijnen is het lastig om overzicht te bewaren. De keuze is groot en daardoor is het lastig te bedenken welke vorm het beste aansluit. Naast een traditionele benzinemotor of dieselmotor zijn er talloze andere opties. Een volledig elektrische auto of een hybride met een combinatie van een brandstof met elektromotor. Bij deze laatste variant kan dan weer gekozen worden voor mild hybrid en plug-in hybrid. Volvo biedt met plug-in hybrides het grootste aanbod in de markt. In de showroom van Volvo Buitenweg wordt de keuze teruggebracht naar één essentiële vraag: Wilt u een Volvo mét of zonder stekker?
Zonder stekker
Mild-hybrid en benzinemotor
De Volvo XC40, XC60, S60, V60, S90 en V90 zijn nog steeds leverbaar zonder stekker. Een Volvo zonder stekker is een mild hybrid (te herkennen aan een B). De mild hybrid aandrijflijn is voorzien van 48V KERS-technologie, bekend uit de Formule 1, waarbij kinetische energie die vrijkomt bij afremmen en uitrollen wordt opgeslagen en omgezet in elektriciteit. Het systeem start de benzinemotor, voedt boordsystemen en springt bij op piekmomenten, zoals bij optrekken. Dit zorgt voor een uiterst soepele rijervaring.
Met stekker (1)
Plug-in hybrid
De meeste modellen van Volvo zijn verkrijgbaar als plug-in hybride. Bij een plug-in hybride werkt een elektromotor van 11,6 kWh in perfecte harmonie samen met een brandstofmotor. Dit betekent maximale performance en lage uitstoot en kosten per kilometer.
In Pure Mode is volledig elektrisch rijden mogelijk met een snelheid tot 125 km/u en voldoende actieradius zodat in alle rust en stilte het meeste woon-werkverkeer emissievrij kan worden afgelegd. Uit onderzoek onder Volvo-rijders blijkt dat maar liefst veertig procent van alle kilometers puur elektrisch worden verreden.
Met stekker (2)
Volledig elektrische auto
De eerste volledig elektrische Volvo’s gingen in 2020 de weg op. De Volvo XC40 Single Motor Extended Range heeft een 79 kWh lithium-ion accupakket met een actieradius van 513 km (WLTP). Het kost slechts 28 minuten om de elektrische XC40 van 10 naar 80 procent op te laden met een Fast Charger (tot 200kW). Met een laadpaal thuis of op het werk (AC, 11kW) duurt dit acht uur.
De elektrische aandrijflijn met een vermogen van 408pk (300kW) is gekoppeld aan vierwielaandrijving. De elektrische XC40 heeft een trekgewicht van maar liefst 1.500 kilo. Dit geldt ook voor de Pure electric-variant met enkele motor.
Belangrijkste voor- en nadelen en kosten
Verschillende aandrijflijnen
Wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van mild-hybrid, plug-in hybrid en volledig elektrische auto’s? We hebben de plussen en minnen onder elkaar gezet.
Mild-Hybrid | Plug-in Hybrid | Pure Electric |
---|---|---|
+ Geen stekker en laadpaal nodig + Tot 15% minder verbruik en uitstoot + Soepelere rijervaring t.o.v. benzinemotoren | + Puur elektrisch rijden mogelijk (ca. 45 km en max. 125 km/u) + Lage energiekosten per kilometer + Halftarief MRB tot 2025 + Zakelijk aantrekkelijk (lagere BPM en hogere BTW) | + Fluisterstille rijervaring + Geen uitstoot + Fiscale voordelen en vrijgesteld van MRB + Lage energiekosten per km + Weinig onderhoud nodig |
– Geen fiscaal voordeel – Puur elektrisch rijden niet mogelijk | – Geen fiscaal voordeel – Laadpaal wenselijk (of laden op openbare plekken) | – Laadpaal noodzakelijk (of laden op openbare plekken) – Wennen aan nieuwe rijstijl en plannen van ritten – Tussentijds laden bij langere ritten |
Dan de kosten. Rekenen we de aandrijflijnen uit in euro per kilometer, komen de totale kosten (TCO) voor de volledig elektrische Volvo XC40 uit op 37,1 cent per km. De plug-in hybrid kost per kilometer 42,4 cent en de mild-hybrid 46,3 cent. Daarmee is onderaan de streep de volledig elektrische Volvo het voordeligst.