Buitenweg. Sinds 1895

Betrokken leverancier van mobiliteit

 

Deel 1: Een voorgeschiedenis

1837-1895

Op 24 april 1895, dit jaar 124 jaar geleden, stichtten de twee broers Jan (r.) en Stephanus (l.) Buitenweg een rijtuigenfabriek in De Bilt.

Al ruim voor het oprichtingsjaar wordt de naam Buitenweg synoniem voor mobiliteit en vakbekwame rijtuigbouwers. Samen met zijn compagnon Ingenhoes richt hun vader David Buitenweg in 1837 een rijtuigenfabriek op. Ingenhoes Buitenweg & Co. levert rijtuigen over de gehele wereld, waaronder aan Koning Willem III in 1886. Als dank ontvangt de familie het Koninklijk Wapen dat nu in onze showroom in Hilversum hangt.

Wanneer David Buitenweg in 1894 overlijdt, gaan zijn aandelen over naar zijn compagnons. Daarop besluiten de zonen Jan en Stephanus in 1895 zelf een rijtuigenfabriek te starten. Dit is het Buitenweg dat u vandaag kent.

Deel 2: De oprichting

1895

Wanneer Jan en Stephanus in 1895 hun rijtuigenfabriek oprichten, krijgt het bedrijf de naam Carrosserie en Rijtuigenfabriek Gebr. Buitenweg. Als snel na de start in De Bilt, wordt in 1896 al volop geadverteerd met rijtuigen zoals kerkbrikken, tentwagens en stalhoudersgerij. Een paar jaar later kondigen ze aan dat ze ook meer exclusieve rijtuigen zoals een coupé en landauer willen gaan bouwen.

De rijtuigen van Buitenweg zijn te herkennen aan de naafdoppen met het opschrift ‘Buitenweg’, net als de kentekenplaathouder van tegenwoordig.
Deel 1: Een voorgeschiedenis

Deel 3: De beginjaren

1895 - 1920

De rijtuigenfabriek Gebr. Buitenweg opereert vanuit een pand aan de Utrechtseweg 'halfweg Utrecht-De Bilt aan de Stichtsche Tramweg', niet ver waar de huidige snelweg A27 de N237 kruist. Vanuit hier rollen de eerste rijtuigen de weg op. Ook worden carrosserieën ontworpen, geheel naar wens van de klant.

Lang hebben de oprichters niet kunnen genieten van de opmars van hun jonge onderneming. Al vrij snel overlijden Stephanus (1905) en Jan Buitenweg (1913). Daarna neemt de vrouw van Jan, Josina Johanna, het roer over. Naast de opvoeding van haar drie kinderen moet ze het bedrijf runnen. Ze krijgt hierdoor veel sympathie van klanten en werknemers. Het lukt haar om Buitenweg uit te bouwen en haar kinderen te laten studeren.

Deel 4: Buitenweg wordt dealer van Hudson en Essex

1920 - 1927

Met de uitgifte van aandelen wil Buitenweg meer financiële bewegingsruimte te verkrijgen. Op de eerste aandeelhoudersvergadering wordt al medegedeeld dat er 8% dividend uitgekeerd wordt.

Buitenweg verkrijgt in 1920 dealerschap van twee Amerikaanse merken: Hudson en Essex. In hetzelfde decennium wordt in Zweden de allereerste Volvo, de Jacob, gepresenteerd. Ook al is het voor velen een kostbare investering, wint in Nederland de auto aan populariteit.
Deel 3: De beginjaren

Deel 5: Crisis, oorlog en wederopbouw

1927 - 1958

Met moeite trotseert Buitenweg de economische crisis. De verkoop van auto’s daalt, maar dat wordt gecompenseerd met de verkoop van benzine. Er wordt gekort op de lonen en directieleden nemen afstand van hun pensioenrechten. Kort voor de Tweede Wereldoorlog wordt Buitenweg gevorderd door de Nederlandse overheid. De directie kan tijdens de oorlog gelukkig voorkomen dat werknemers in Duitsland te werk worden gesteld.

Na de oorlog loopt de verkoop van benzine terug, mede door concurrentie van nieuwe tankstations langs snelwegen. Tegelijkertijd levert het onderhoud van auto's die tijdens de bezetting stilstonden veel werk op. Ook de takelwagen wordt veelvuldig ingezet.

Deel 6: Nieuw merk en nieuw pand

1959-1962


In 1959 stelt het merk Volvo zich voor met een zwarte Volvo PV544. Liefkozend katterug genoemd, wordt de PV544 samen met de Volvo Amazon een groot succes voor Volvo. Tegelijkertijd wordt Buitenweg een officiële Volvo-dealer. Met de toevoeging van het nieuwe Zweedse bouwt Buitenweg een nieuw pand in De Bilt. De moderne showroom en werkplaats - met smeerkuil - worden in april 1962 geopend.

In dezelfde periode krijgt de Parkgarage in Baarn, de allereerste Volvo-dealer van Nederland, een Volvo Amazon van prinses Beatrix in onderhoud. De Parkgarage zal een paar decennia overgaan in Buitenweg.
Deel 5: Crisis, oorlog en wederopbouw

Deel 7: Nederlandse Volvo's

1962-1972

Vanaf 1965 laat de verkoop van nieuwe Volvo’s een stijgende lijn zien. Ook in de werkplaats van Buitenweg wordt het steeds drukker. Om een Volvo-waardige service te bieden wordt flink geïnvesteerd in modernere apparatuur. De importeur spoort Buitenweg aan een tweede dealer te openen in Utrecht. De N.V. wordt in 1972 omgezet als Gebroeders Buitenweg B.V.

In hetzelfde jaar gaan Volvo en DAF samen. In het gamma van relatief grotere Volvo's, past het aanbod van de kleine modellen van DAF uitstekend. De 'Nederlandse' Volvo's vinden dan ook gretig aftrek.

Deel 8: Nieuw merk en nieuw pand

1973-1981


Begin jaren ’70 eindigt de productie van één van de meest iconische en sexy Volvo’s ooit, de P1800. Er zijn van de sportcoupe en shooting brake (met de toevoeging ES) bijna 48.000 stuks gebouwd. De P1800 krijgt veel bekendheid als vast vervoer in de succesvolle TV-serie The Saint. 

De oliecrisis van 1973 heeft groot effect op de autobranche. Toch weet Buitenweg het hoofd boven water te houden. Zo neemt Buitenweg een Volvo-dealer in Hilversum over. Dit is het startsein voor Buitenweg in ’t Gooi.
Vestigingen