intelligent speed assistance

Introductie ISA

Vanaf juli 2024

Europese Unie Introduceert Intelligent Speed Assistance (ISA)

Voor verbeterde verkeersveiligheid

In een ambitieuze zet om de verkeersveiligheid op Europese wegen te verbeteren, heeft de Europese Unie de Intelligent Speed Assistance (ISA) verordening geïntroduceerd. Deze nieuwe regelgeving, voorgesteld door het Europees Handvest voor de Verkeersveiligheid, heeft als doel het aantal verkeersongevallen te verminderen, het aantal gewonden en doden te beperken en tegelijkertijd voordelen te bieden voor het aanpakken van klimaatverandering en het verbeteren van de luchtkwaliteit.

Het is vereist dat alle nieuwe automodellen die vanaf juli 2022 worden geïntroduceerd, zijn uitgerust met deze intelligente snelheidsassistentie. Voor alle nieuwe auto’s geldt de verplichting vanaf juli 2024. ISA is ontworpen om bestuurders te waarschuwen, wanneer ze de ingestelde snelheidslimiet overschrijden.

Belangrijk is dat ISA niet de controle overneemt van het voertuig. Het biedt slechts een korte waarschuwing om de bestuurder te attenderen. In het geval van pedaalfeedback kan de bestuurder de weerstand eenvoudig uitschakelen indien versnelling nodig is, zoals bij het vermijden van mogelijke botsingen. Het systeem kan tijdelijk worden uitgeschakeld, maar zal automatisch opnieuw activeren bij de volgende rijcyclus.

De invoering van ISA markeert een belangrijke stap in de richting van geavanceerde verkeersveiligheidssystemen in Europa, met als uiteindelijk doel het verminderen van verkeersongevallen en het beschermen van levens op de weg.

Akoestische waarschuwing

Een hoorbaar signaal dat de bestuurder attent maakt op overschrijding van de snelheidslimiet

Trillende waarschuwing:

Fysieke trillingen die de bestuurder aansporen om de snelheid te verminderen

Haptische feedback:

Weerstand in het gaspedaal om de bestuurder te informeren over te hard rijden

Snelheidsregelingsfunctie:

Een mogelijkheid om de snelheid van het voertuig automatisch aan te passen aan de geldende snelheidslimiet

intelligent speed assistance

Modellen en landen

De ISA-functionaliteit wordt standaard opgenomen in twee groepen van Volvo-modellen: de EX90 en EX30 vormen de eerste groep, terwijl de XC90, S90, V90, XC60, S60, V60, XC40 en de C40 de tweede groep omvatten. De implementatie van ISA volgt de Europese regelgeving, waarbij alle nieuwe auto’s vanaf juli 2024 verplicht zijn deze intelligente snelheidsassistentie te bevatten.

Uitrolschema van ISA

Groep 1

EX30 en EX90: Vanaf de lancering

Groep 2

XC90, S90, V90, XC60, S60, V60, XC40, C40: Alle auto’s gebouwd vanaf 2023 (week 46)

Ondersteunde landen

De Intelligente Snelheidsaanpassing (ISA) zal beschikbaar zijn in zowel EU-lidstaten als in landen die zijn aangesloten bij de EU-typegoedkeuring voor volledige voertuigen (WVTA). De implementatie van ISA zal plaatsvinden in EU-lidstaten zoals Oostenrijk, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Zweden, evenals in landen die verbonden zijn met de EU-WVTA, zoals het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Zwitserland en Turkije.

Lees meer

Over de ISA in de Volvo EX30 en EX90

In zowel de EX30 als de EX90 wordt Intelligent Speed Assistance (ISA) geactiveerd zodra de voertuigsnelheid 20 km/u of 20 mph bereikt. De EX90 onderscheidt zich door de toegevoegde functionaliteit van Adaptive Pedal Response. Beide modellen voorzien bestuurders van de mogelijkheid om ISA tijdelijk uit te schakelen gedurende de huidige rijcyclus.